lördag 23 maj 2015

Mer än

längtan efter barn
Slår mig
Lamslår mig
I mellangärdet
Som blandningen mellan illamående och längtan
Detta fysiska begär efter vidderna men framförallt skogen
Sommaren
Men framförallt vintern
Vindpinade dagar
Pioner som blommar
Rabarber som skärs av, bärs in och blandas med smuldeg
Huset med vita fönsterkarmar
Var vet jag ej
Men nära till gräs under fötterna

Jag vill inte ge staden utan skönhet, staden med dess hårda, avmätta klimat
Vidare
Jag vill inte heller ständigt utmanas
Jag vill också ha ro
Baka rabarberpaj
Lyssna på P1
Köra i snömodd
Promenera i det vita kalla

Allt det dunkar inom mig, som en lätt bismak i munnen, en sötma, en längtan
Som växer sig stark
Grundad på nostalgi som jag ju avskyr så hemskt
Saknar inte våren och sommarhetsen
Men saknar det jag tror är skogen 
Och allt som hör den till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar