söndag 5 april 2015

kvällsresan

Bodil bubblar inom mig
det bara spritter
fysiskt trött
svårt att andas emellanåt
speciellt när ryggläge intagits för länge
trött på lukter
ljud
den solindränkta lägenheten vid sjutiden på eftermiddagen
då ryser jag och har
ingenstans att fly
men däremellan
när mörkret faller
som jag skamset inväntar varje dag
har jag lättare att smyga ut
och insupa luften, dofterna, synintrycken, människorna
som på dagen känns hotfulla
och allt så stökigt
på kvällen lugnet
fingrarna far över tangentbordet
ömsom explicit, konkret, text - vart ska detta sluta?
på tok för utlämnande
ömsom prosa
förståelig men höljd i dunkel

som sommarminnen som dyker upp
när du minst anar det
hästen som stannade till vid farstubron
duggregnet när du sprang till klätterkojan
den gula tröjan, de prickiga byxorna
skrattet
flygande draken
som fastnade under toyotan
"den är under" sa du med din pipiga treåriga röst
fladdrade förbi med din rosa baddräkt
upp och ner i plastpoolen som
alltid läckte vatten
storebror som fastnade i trappan
lekte mer tysta lekar
och fyllde poolen
som du skvätte ur
den grillade laxen
kaffet på trappen
rosorna
att bara vila
och leka i en kungakrona
skrattet
tills vi kiknade och tårarna rann
allt i takt
till och med kissade
gjorde vi tillsammans
en på varje sits
i takt
du var så liten
så jag fick hålla dig om ryggen så du inte föll ner i hålet
ner till flugorna under oss
lite kallt och otäckt om baken
men mysigt att vara
helt i synk
med dig lilla L

så finns minnena inbäddade
om kvällen
i orden
i mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar